TrustYou

Sandt eller falsk – 4 myter om stress

Myte: Stress rammer kun bestemte typer mennesker

Falsk!
Stress er en naturlig biologisk reaktion hos mennesket. Derfor kan vi alle få stress.
Vi kender også stress som kamp-flugt responsen. Når vi skal tackle en udfordring, en fare eller en belastning, udløses kamp-flugt responsen. Det vil sige at vores hormonsystem mobiliserer det der skal til for at tackle udfordringen, blandt andet ved at øge mængden af ”stresshormonerne” Kortisol og Adrenalin.

 

Myte: Stress er en psykisk lidelse

Falsk!
Stress er en hormonel ubalance, forårsaget af længerevarende belastning, uden tilsvarende mængde hvile og restitution.
Da hormonsystemet influerer på alle vores funktioner, vil langvarig stress, påvirke vores fysiske, følelsesmæssige og kognitive funktioner. Det vil sige f.eks. vores humør, vores hukommelse og koncentration, samt vores fysiske helbred.

 

Myte: Manglende søvn kan føre til stress

Sand!
Under den dybe søvn bliver hjernen restitueret. Hjernen ”vaskes” via udskylning af proteinstoffer, Immunforsvaret styrkes og væksthormon udskilles.
Under REM søvnen foregår en mental proces, hvor vi psykisk bearbejder indtryk fra dagen og hvor der foregår en væsentlig proces omkring hukommelsesdannelse.
Søvnen er afgørende for at vi kan fungere godt og bare en time for lidt søvn, gør at vi fungerer vi dårligere. Dårlig søvnkvalitet eller for lidt søvn i en længere periode, kan føre til stress.

 

Myte: Når man er stresset, må man ikke dyrke motion
Falsk!
Motion er en af de vigtige metoder til at dæmpe stress, idet motion medvirker til udskillelse af stresshormoner.
Det afgørende er dog, at du dyrker motion i moderat tempo og starter på det niveau du magter. Når du når op på 30 minutters moderat motion om dagen, er du godt hjulpet.
Hård træning kan øge stress.

Efterlad en kommentar